Siła oddziaływania internetu w obecnych czasach jest ogromna. Równie intensywny jest wpływ mediów społecznościowych na różne grupy wiekowe, zawodowe, kulturowe. Idąc tym tropem wiele firm decyduje się na założenie i prowadzenie Facebooka, który od dawna nie stanowi wyłącznie kanału komunikacyjnego, a ewoluuje w kierunku medium promocyjnego, stanowi o nowoczesności i otwartości danego podmiotu. Jakie jednak kroki podjąć, by działania nasze nie spełzły na niczym? Trudno mówić o jednej uniwersalnej recepcie na przyciągnięcie odbiorców, jednak istnieje kilka zasad ogólnych, które warto poznać.
Spójna strategia marketingowa, by wysiłek przełożyć na efekt
Punkt wyjścia dla naszych działań powinna stanowić odpowiednio skonstruowana strategia marketingowa. Nikogo przekonywać chyba nie trzeba, jak wielką może mieć siłę sprawczą. Ale jakich narzędzi użyć, aby sprzedać (prawie) wszystko (prawie) każdemu? Tylko działania nakierowane na odpowiednio rozpoznane potrzeby grupy docelowej, trafiające niejako w jej „ustawienia fabryczne”, mogą przynieść sukces! Prowadzenie FB ma bowiem na celu oferowanie takich treści, które przyciągną jak najwięcej nowych użytkowników do konta głównego lub spowodują wiele przejść do kolejnych stron. Osiągnąć to można poprzez właściwe wyważenie przekazu reklamowego z nienachalną, swobodną komunikacją w sieci z odbiorcami, którzy mogą stać się klientami.
Nie wszystko naraz, czyli analiza konkurencji w social media
Dotarcie do jak najszerszego grona odbiorców musi zostać także poprzedzone skrupulatną analizą propozycji oferowanych przez konkurencję. Nie chodzi jednak o bierne naśladowanie, a o research, który odpowie nam na pytanie, co możemy u siebie zmienić, ulepszyć. To my musimy wykazać się aktywnością, wyjściem do potencjalnego klienta – wzbudzić w nim zainteresowanie i je utrzymać.
Naszym podstawowym wyznacznikiem powinna być jakość, spójność i wysoki poziom oferowanych treści – zarówno w warstwie znaczeniowej, ale przede wszystkim wizualnej. Prowadzenie Facebook`a i pierwsze wrażenie ma kolosalne znaczenie – niech więc pierwszy kontakt odbiorcy z naszym profilem pozostawi w nim odczucie wyjątkowości i świeżości, pewien niedosyt i wzbudzi chęć powrotu. Powtarzalność treści wywoła w końcu poczucie monotonii – korzystajmy więc z urozmaiconych formatów – oczywiście wszystko z umiarem.
Nie osiągniemy efektu „wow” nieestetycznymi grafikami, nie kojarzącymi się z profilem działalności firmy, czy zalewem postów, którymi zarzucimy (i znudzimy) odbiorcę. Ilość nie zawsze znaczy jakość. Skoncentrujmy się wokół wybranego tematu i na nim budujmy bazę porozumienia i interakcji z gośćmi naszego fejsbookowego profilu. Publikujmy treści atrakcyjne pod względem wizualnym, chwytliwe, różnorodne i inspirujące. Potęgujmy zaciekawienie ciągle na nowo, zaskakujmy – np. cyklem ciekawych nieszablonowych artykułów poradnikowych, filmikami publikowanymi na YouTube lub pobudzając zaangażowanie zaaranżowaną dyskusją czy konkursem.
Systematyczność publikacji postów ponad wszystko
Skuteczne prowadzenie Fejsbooka to przede wszystkim systematyczność naszych działań. Posty wrzucane okazjonalnie mogą spowodować brak reakcji czy wręcz ignorancję. Z kolei treści publikowane co chwilę – zniechęcą i zmęczą naszą publiczność. Ustalmy harmonogram i gradację wpisów, które będziemy metodycznie realizować. Wyznaczmy dni tygodnia na publikację poszczególnych treści, np. w poniedziałek zacznijmy od czegoś lekkiego, w środę zmotywujmy do skorzystania z naszej oferty, a pod koniec tygodnia wrzućmy ciekawy artykuł stanowiący część jakiegoś cyklu. Starajmy się przyzwyczaić odbiorców do pewnych schematów tak, by sami wypatrywali określonych treści. Dbajmy jednak cały czas o świeżość i niebanalność naszych postów, by nie znużyć odbiorcy. Możemy np. skorzystać z popularnych memów (nawiązujących jednak w jakiś sposób do charakteru naszej oferty), które będą stanowić pewien przerywnik i zabawne urozmaicenie dla naszego stałego harmonogramu.
To takie proste
Efektywne prowadzenie profilu na FB powinno się przełożyć na aktywność publiczności, ilość polubień i przejść do strony firmowej. Jednak mimo zakrojonej na szeroką skalę strategii, nie przynosi ona zamierzonych efektów i zasięg naszego profilu nie jest satysfakcjonujący? Pamiętajmy, że obrany scenariusz działań powinien być modyfikowany do tego momentu, w którym osiągniemy wyraźną zmianę aktywności i progres na naszym Fejsbookowym funpage. Pomocne może być również promowanie treści – płatne posty i spersonalizowane reklamy. Zainwestuj w te narzędzia, a z pewnością zbudujesz większe zasięgi!