FACEBOOK kontra INSTAGRAM

Marketing internetowy w dzisiejszych czasach to już must-have. Ludzie na co dzień nie rozstają się ze swoimi telefonami, co sprawia, że są w ciągłym kontakcie ze światem wirtualnym. Co więcej, postęp technologiczny sprawia, że coraz więcej osób, zarówno młodych, jak i tych starszych płynnie potrafi korzystać z zalet mediów społecznościowych, wykorzystując je nie tylko dla celów rozrywkowych, ale również do pracy. W końcu zawód zwany influencerem opiera się głównie na mediach społecznościowych i kontakcie z widzami.

Te tricki i możliwości może wykorzystać również każda firma. Bez względu na to, czy zajmujesz się transportem, branżą kosmetyczną, informatyczną, czy jakąkolwiek inną możesz już dzisiaj zaistnieć w sieci. Firmy marketingowe, które obecnie przechodzą okres świetności zazwyczaj oferują publikację treści właśnie na Facebooku oraz Instagramie. Jakie są jednak różnice pomiędzy tymi dwoma platformami? Czy warto inwestować w działania na obu tych platformach, czy wystarczy tylko na jednej? W jaki sposób dobrać treść postów, by zostały skierowane do konkretnej grupy odbiorców? Na te wszystkie pytania odpowiemy.

Facebook vs Instagram – podobieństwa

Zanim jednak przejdziemy do różnic, skupmy się przez chwilę na podobieństwach, które łączą obie te platformy. 

  • na obu można publikować zarówno treści, jak i zdjęcia oraz filmiki,
  • obie platformy obecnie liczą swoich użytkowników w miliardach,
  • należą do jednego właściciela ‘Meta’,
  • oba serwisy dają możliwość komentowania i reagowania na posty,
  • oba pozwalają na udostępnianie postów,
  • na obu możliwe jest bezpłatne tworzenie fanpage firmowych,
  • możliwość dodawania stories/relacji na żywo, które znikają po 24 godzinach

Facebook vs Instagram – różnice

Prowadzenie Fanpage firmowego

Jak już wiemy, oba portale pozwalają nam na prowadzenie bezpłatnego konta firmowego. Diabeł, jednak i tym razem tkwi w szczegółach. Warto zwrócić uwagę, że fanpage firmowy jest podpięty pod konto prywatne. Oznacza to, że otrzymujemy jedno konto, które oferuje nam dwie kompletnie różne ścieżki. Na osobistym zapraszamy znajomych i kontaktujemy się z nimi, na firmowych publikujemy posty, odpowiadamy na komentarze i reprezentujemy naszą firmę! Na Instagramie z kolei, by prowadzić konto firmowe musimy założyć osobny profil. Daje to mniej możliwości manewrowania pomiędzy kontami, a funkcje w obu przypadkach są identyczne.

Tworzenie postów

Również w tym przypadku, Facebook oferuje nam nieco bardziej zróżnicowaną ofertę. Możemy dowolnie publikować w jednym poście pojedynczą grafikę, galerię zdjęć lub filmik. Mamy możliwość również tworzyć albumy zdjęć, co pozwala na prostą i przejrzystą segregację naszych wpisów.

Na Instagramie z kolei, widoczne są tylko trzy typy postów: pojedyncza grafika + tekst, kilka oddzielnych grafik + tekst oraz tak zwany reels – krótki filmik, do którego również mamy możliwość dołączenia tekstu. Co istotne, każda firma może bez problemu stworzyć takiego reelsa. To krótki filmiki, który zwykle ma charakter wizerunkowy lub produktowy. Trwa on zaledwie kilkanaście sekund i są świetną formą promocji.

Użytkownicy Facebooka i Instagrama

W tym przypadku różnica między dwoma platformami wydaje się być najbardziej znacząca. Z Instagrama korzystają głównie osoby młodsze i w średnim wieku, które zostają tam przyciągnięte przez gwiazdy i idoli, zaś z Facebooka (nie licząc oczywiście komunikatora) osoby w średnim wieku i starsze.  

Pozostałe różnice Facebook i Instagram

  • Instagram to platforma dla minimalistów i ludzi, którzy uwielbiają prostotę. Facebook to serwis, który daje mnóstwo możliwości i wręcz czasami zasypuje informacjami. To właśnie tu istnieje możliwość tworzenia wydarzeń.
  • Hashtagi – Na Instagramie konieczne są trafne hashtagi, które rozpowszechniają posty. Na Facebooku są one zdecydowanie rzadziej używane i nie dają takich efektów.
  • Udostępnianie – Facebook wciąż daje nam możliwość udostępniania postów innych użytkowników; Instagram daje taką opcję jedynie na stories, które znika po upływie 24 godzin.

Podsumowanie

Obie platformy różnią tak naprawdę nieznacznie. Kluczem do sukcesu jest regularność działań. To właśnie ona w rzeczywistości wpływa na odbiór naszych treści przez obserwatorów. 

Jeśli zastanawiasz się jaką platformę wybrać, przede wszystkim przemyśl do jakiej grupy odbiorców planujesz skierować swoje posty. Jeśli działasz w branży beauty, językowej, fotograficznej, zależy Ci na pozyskaniu uwagi młodych ludzi powinieneś wybrać Instagram. Facebook, z kolei będzie znacznie efektywniejszy dla branż gastronomicznych, wnętrzarskich, remontowych, które mogą wykorzystać z powodzeniem grupy dyskusyjne i trafić do znacznie starszych odbiorców.

Zapewniamy jednak, że za pomocą każdego portalu społecznościowym można z powodzeniem rozwinąć marketing swojej firmy – wystarczy tylko poświęcić odrobinę czasu, cierpliwości lub skorzystać z usług specjalistów.

Jeśli po przeczytaniu tego artykułu, mają Państwo jeszcze jakieś pytania – serdecznie zapraszamy do kontaktu. Z przyjemnością wyjaśnimy dodatkowe kwestie i spełnimy Wasze oczekiwania.